Testymoniale

 

Małgorzata Tałejszys, Uczestniczka Projektu, Zespół Szkół Zawodowych w Gołdapi

Pragnę serdecznie podziękować organizatorom projektu za wspaniałe zorganizowanie i przedstawienie nam - nauczycielom - zagadnień branży HoReCa. Niezmiernie wdzięczna jestem oganizatorom za odbycie praktyk zagranicznych. Tak bogate doświadczenie kulinarne, zdobyte od najlepszych kucharzy Aten, na pewno zaowocuje w mojej pracy zawodowej. Swoim uczniom kuchnię grecką będę przedstawiała tak, jak została ona nam przedstawiona, przez fantastycznego człowieka, świetnego kucharza i opiekuna Teo Vafidisa. Chciałabym, aby ta pewność siebie w kuchni i poczucie humoru, jakim zaraziłam się od opiekunów towarzyszyły mi na codzień. Bardzo dziękuję Małgorzacie - żonie Teo - za ciepło, życzliwość i niezapomniane wypełnienie czasu wolnego.

 

 

Bożena Dziarnowska, Uczestniczka Projektu, Zespół Szkół Gastronomicznych w Białymstoku

 

Co skłania ludzi do pisania opinii i zamieszczania ich w internecie? Myślę, że emocje pozytywne lub negatywne ale zawsze dosyć wyraziste. Mnie zmusiły do wypowiedzenia się na szczęście te pozytywne.Fajnie jest zacząć rok od podziękowań takich niewymuszonych, które dają radość nadawcy i mam nadzieję także odbiorcom.
Tak więc dziękuję Krzyśkowi Lendzionowi, Oli Bożętka i Karolowi Kakowskiemu za pomysł na praktyki dla nauczycieli z zakresu profesjonalnej gastronomii i ich realizację.To mój drugi projekt realizowany pod ich egidą i jeśli będzie następny to idę w ciemno.Myślę, że to w jaki sposób podchodzą oni do swojej pracy rzutuje także na postawę ich współpracowników, którzy czy to w kraju, czy za granicą podchodzili do nas z wielką życzliwością, wyrozumiałością i profesjonalizmem.Dziękuję też wszystkim koleżankom z Grecji za to, że w tak prosty i łatwy sposób mogłyśmy się stać koleżankami a także naszym greckim opiekunom i nauczycielom za klasę, jaką pokazali w trakcie naszego stażu i to zarówno w sferze zawodowej jak i prywatnej.

 

 

Anna Borychowska, Uczestniczka Projektu, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Siedlcach

 

Udział w Projekcie " Europejski Program Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Branży HoReCa" pozwolił mi wzbogacić swój warsztat pracy nauczyciela zawodu. Nad dobrze przygotowanym Projektem, zarówno pod względem merytorycznym jak i organizacyjnym, czuwało wspaniałe grono profesjonalnych ekspertów. Dzięki udziałowi w projekcie miałam możliwość podniesienia i uzupełnienia swoich umiejętności kulinarnych, niezwykle ważnych w kształceniu zawodowym. Nabyłam cenne, praktyczne umiejętności, które mogę wykorzystać w pracy z młodzieżą, dzięki którym będę mogła prowadzić ciekawsze zajęcia, a moi uczniowie znacznie lepiej będą przygotowani do pracy zawodowej.
Udział w praktyce zagranicznej, czyli w Grecji, pozwolił mi na poznanie nowych ciekawych trendów w gastronomii, łączenia nietypowych surowców i smaków, jak również nauczyłam się sporządzania podstawowych, tradycyjnych potraw dla kuchni greckiej.
Uczestnictwo w  Projekcie to nie tylko źródło nowych umiejętności praktycznych ale też źródło nowych pomysłów do wykorzystania, tak jak wcześniej wspomniałam, w metodyce pracy z uczniami i na pewno z tego doświadczenia skorzystam.
Nie bez znaczenia, pozostają osoby poznane podczas udziału w Projekcie – zarówno przeprowadzający program doskonalenia zawodowego, jak również nauczyciele z całej Polski, z którymi mam nadzieję, utrzymywać kontakty i wymieniać się doświadczeniem zawodowym.
Projekt umożliwił nam nauczycielom – teoretykom, uczyć się od mistrzów sztuki kulinarnej a dla mnie osobiście był to ogromny zaszczyt i pouczające doświadczenie. Jestem zadowolona, że wzięłam udział właśnie w tym Projekcie, a Organizatorom mogę pogratulować profesjonalnego zorganizowania całego przedsięwzięcia.
Sądzę, iż Fundacja „Nowe Media” trafnie zaspokaja potrzeby doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych branży gastronomicznej i oby tak dalej...

 

 

 

Katarzyna Konopka, Uczestniczka Projektu, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 4 w Siedlcach

MÓJ STAŻ W RAMACH  PROJEKTU DOSKONALENIA NAUCZYCIELI HORECA ODBYŁ SIĘ W MIEJSCOWOŚCI  MADESIMO W WŁOSZECH. KULINARNĄ  OPIEKĘ SPRAWOWAŁ NAD NAMI STEFANO MASSANTI. JEST TO CZŁOWIEK BARDZO KOMPETENTNY W TYM CO ROBIŁ  I POKAZYWAŁ. SWOJĄ PRECYZJĄ, UMIEJĘTNOŚCIAMI I WIELKĄ CIERPLIWOŚCIĄ DLA NAS NAUCZYŁ NAS SPORZĄDZAĆ WIELE CIEKAWYCH  POTRAW  WŁOSKICH, POKAZAŁ KULTURĘ I SERCE SWOJEJ  RODZINY I  MIESZKAŃCÓW  MADESIMO. MY, UCZESTNICY TEGO PROJEKTU MIELIŚMY WIELKIE  SZCZĘŚCIE I PRZYJEMNOŚĆ SPORZĄDZAĆ   I PODAWAĆ POTRAWY POD  OKIEM TAK WSPANIAŁEGO  SZEFA, ALE ROWNIEŻ UCZESTNICZYĆ W  WYCIECZKACH :). WINIARNIA, SEROWNIA, PIZZERIA I WIELE INNYCH. MIEJSCOWOŚĆ MADESIMO LEŻY W PIĘKNYCH ALPACH WŁOSKICH DLATEGO  TEŻ MIELIŚMY  MOŻLIWOŚĆ CODZIENNYCH  PIESZYCH WĘDRÓWEK PO GÓRACH, (POGODA  SPRZYJAŁA DO TEGO). WYJĄTKIEM BYŁ  JEDEM SIERPNIOWY  DZIEŃ KIEDY  RANKIEM  ZOBACZYLIŚY ŚNIEG  ZA  OKNEM, PO POŁUDNIU  JEDNAK ZAŚWIECIŁO  PIĘKNE SŁOŃCE. HOTEL , W  KTÓRYM MIESZKALIŚMY  I JEDNOCZEŚNIE  MIELIŚMY PRAKTYKI SPEŁNIŁ NASZE  NAJSKRYTSZE PRGNIENIA - KOMFORTOWE POKOJE, BASENY , JAKUZI, SAUNY , SALA ĆWICZEŃ I WIDOK ZA  OKNEM  KTÓREGO NIGDY NIE ZAPOMNIMY. MÓJ POBYT NA PRAKTYCE W HOTELU NAJWSPANIALSZEGO SZEFA STEFANO MASANTI SPOWODOWAŁ I ROZBUDZIŁ  MOJE  ZAINTERESOWANIA I UMIEJĘTNOŚCI , A TAKŻE  PRZYCZYNIŁ  SIĘ DO  EFEKTYWNIEJSZEJ  PRACY  Z  MOIMI  UCZNIAMI  W  SZKOLE.
 
DZIĘKUJĘ  OSOBOM  WSPÓŁTWORZĄCYM  PROJEKT HORECA I  MOJEJ   DYREKCJI ZSP NR 4   W  SIEDLCACH   ZA MOŻLIWOŚĆ UCZESTNICZENIA  W  TYM   PRZEDSIĘWZIĘCIU!!!

 

 

 


 

Bożena Wolak, Uczestniczka Projektu, Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Bogdańczowicach

 

Moim zdaniem praktyka w Grecji była na bardzo wysokim poziomie. Przerobiliśmy ponad 60 receptur. Theo Vafidis z szefem kuchni hotelu R.P. w ciekawy sposób przekazywali nam tajniki greckiej kuchni. Atmosfera przyjazna. Warunki bardzo dobre. Państwo Vafidis troszczyli się o nas pod każdym względem. Podobnie cały czas wspierała nas Karolinka. Bardzo dziękuję Fundacji Nowe Media, bardzo dużo  Wam zawdzięczam.

 

 

Helena Wyżlic, Uczestniczka Projektu, Zespół Szkół w Lubawie

 

Udział w projekcie ,,Europejski Program Doskonalenia Nauczycieli Branży HoReCa",a w szczególności praktyki zagraniczne dały mi możliwość poznania nieznanych wcześniej surowców, potraw tradycyjnej kuchni greckiej, nowych technik kulinarnych oraz smaków charakterystycznych dla tego kraju.
Zdobyte umiejętności i wiedza będą dla mnie inspiracją pobudzającą do doskonalenia warsztatu pracy, a tym samym lepszego przygotowania uczniów do zawodu.
Cieszę się że mogłam wziąć udział w takim projekcie. Był on dla mnie cennym doświadczeniem zawodowym, dał możliwość poznania wspaniałych ludzi i nowego kraju.
Chciałabym podziękować organizatorom projektu za perfekcyjne przygotowanie praktyk Małgosi i Teo Vafidis oraz "Szefom Kuchni Greckiej" za profesjonalizm, zaangażowanie, ogromną życzliwość, serdeczną atmosferę. Fundacji ,,Nowe Media" za przygotowanie projektu skierowanego do nauczycieli kształcenia zawodowego w branży gastronomicznej, szczególnie Oli Bożętka za ,,czuwanie", by wszystko było ,,OK" i utrwalanie na zdjęciach tych chwil, które na zawsze zostaną w naszej pamięci. 

 

 

Dariusz Kozłowski, Uczestnik Projektu, Zespół Szkół nr 3 w Międzychodzie

Chciałem podziękować wszystkim, którzy przyczynili się przygotowania i zrealizowania tak fajnego projektu. Podczas praktyk realizowanych we Włoszech, spędziłem wiele wspaniałych chwil w tym dla mnie nowym kraju, nauczyłem się przygotowywać wiele nowych potraw, a co najważniejsze uważam, poznałem i zaprzyjaźniłem się z grupą super ludzi, z którymi mam nadzieję, będziemy nadal utrzymywać kontakt. Czułem się trochę jak w Big Brother'ze, ale na szczęście nikt nie odpadał i wszyscy wróciliśmy w komplecie do Polski. Co złego, to nie ja, a optymizm, uśmiech i pogoda ducha niech nam będzie zawsze towarzyszyć w życiu i we wspomnieniach o Serramazzoni.

 

 

 

Urszula Siergiej-Todryk, Uczestniczka Projektu, Zespół Szkół Zawodowych w Giżycku

 

CO MI DAŁ PROJEKT:
- DOKŁADNE POZNANIE SZTUKI SERWOWANIA OD STRONY PRAKTYCZNEJ,
- POZNANIE NOWYCH METOD PROWADZENIA ZAJĘĆ LEKCYJNYCH
- POZNANIE TRADYCJI ŻYWIENIOWYCH INNEGO KRAJU
 

 

 

Magdalena Chmielewska, Uczestniczka Projektu, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Jasieńcu

Udział w projekcie „Europejski Program Doskonalenia Nauczycieli Branży HoReCa” był dla mnie niepowtarzalną okazją do poszerzenia swoich horyzontów w zakresie kuchni europejskiej. Możliwość współpracy z szefami kuchni włoskiej, jak również praca pod okiem polskich ekspertów były dla mnie niezwykłą przygodą i lekcją zarazem. Zdobyte doświadczenia z powodzeniem wykorzystuje w mojej codziennej pracy. Cieszę się z udziału w projekcie również dlatego, że mogłam poznać wielu ciekawych ludzi z pasją, zarażających nią innych. Mam nadzieję, że tego typu inicjatywy będą w dalszym ciągu realizowane.

 

 

Regina Bochańska, Uczestniczka Projektu, Technikum przy Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego wSuwałkach

„Grecja otacza mnie ze wszystkich stron”. Tak najprościej i najszybciej przekazałabym opinię o czasie spędzonym w Grecji. Pobyt ten przybliżył mi kuchnię ludzi mieszkających w odmiennych warunkach, położeniu geograficznym, o odmiennej mentalności i kulturze. Praktyka zorganizowana była wspaniale. Grecy, z którymi miałyśmy zajęcia okazali się cudownymi ludźmi. W prosty sposób starali nam przekazać swoja wiedzę, zarazić kuchnią grecką. Częściowo udało im się, chociaż trudno w to uwierzyć. Ja, nie tolerująca wielu produktów, zaczęłam powoli wprowadzać niektóre potrawy do własnej kuchni, propagować wśród znajomych i mam zamiar dobrze zrealizować temat na zajęciach lekcyjnych dotyczących kuchni Greckiej. Hitem w moim domu jest fasolada i gigantes. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie ludzie, z którymi miałam do czynienia. Mam tu na myśli, oprócz wspomnianych poprzednio, Małgosię i Teo Vafidis. To dzięki nim, ich zaangażowaniu, wędrówkom po najciekawszych kulinarnie miejscach w Atenach i Pireusie miałam możliwość zobaczenia, spróbowania i ocenienia tego, co ich zdaniem wydawało się najlepsze. Poświęcali nam swój wolny czas, swoimi opowieściami przybliżali nam zwyczaje, historię i wpływy sąsiedztwa na kuchnię grecką,  poznawali z ludźmi tam mieszkającymi (Basia Dolecka). Basia „raczyła” nas swoimi ciekawymi opowieściami, była bratnią duszą na obczyźnie i niejednokrotnie tłumaczem. Była też tam niezauważalna Ola (Aleksandra Bożętka) ze swoim aparatem, która pomogła nam zatrzymać chwile tam spędzone na zdjęciach.  Mimo młodego wieku, jak matka starała się aby było wszystko w porządku, nie było problemów, wiecznie na posterunku. No i wreszcie my – uczestniczki. Tak liczna grupa osób, w różnym wieku, o odmiennych charakterach, zwyczajach itp. potrafiłyśmy ze sobą rozmawiać przez tak długi czas bez złości, kłótni, być ze sobą większą część doby. W tych okolicznościach nie ma mowy o jakichś problemach,  nawet  najmniejsze niedociągnięcia nie byłyby zauważone. Praktyka ta głęboko utknęła w mojej sercu. Czytając to mojemu mężowi, padło pytanie z jego ust: czy chciałabyś, aby to się powtórzyło?. Bez wahania odpowiedziałam: TAK!!!!

 

 

Janina Wyszomirska, Uczestniczka Projektu, Zespół Szkół w Górowie Iławeckim

Udział w projekcie z zagraniczną praktyką pozwolił mi poznać sposób zorganizowania pracy w hotelu bawarskim, poznać kuchnię bawarską, kulturę tyrolsko-bawarską.  Miałam okazję poznać sposób przygotowania typowo bawarskich potraw, typowe dla Bawarii surowce i przyprawy.

 

Urszula Słomkowska, Uczestniczka Projektu, Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących w Olsztynie

Europejski Projekt Doskonalenia Nauczycieli Branży HoReCa to projekt godny polecenia.

 
Nie ma lepszego sposobu poznania kuchni danego kraju, jak pobyt w nim. Praca  obok znakomitych kucharzy prezentujących sposoby sporządzania potraw narodowych wzbogaciła moja wiedzę i umiejetnosci kulinarne. Poznanie nowych surowców i technik kulinarnych inspiruje mnie , dzięki czemu potrawy, które przygotowuję wraz z uczniami są bardziej twórcze i nowoczesne. Mam nadzieję, że nie jest to projekt jednorazowy i w przyszłości nauczyciele będą mogli doskonalić swój warsztat pracy w tak ciekawej formie zajęć.

 

 

Hanna Kuklińska, Uczestniczka Projektu, Zespół Szkół Gastronomicznych w Bydgoszczy

Uczestniczyłam w praktykach zagranicznych w Niemczech. Praktyki oceniam pozytywnie, choć jednak kwestie organizacyjne powinny być bardziej dopracowane. Hotel w którym odbyłam praktyki spełnił w 100% moje oczekiwania, zarówno atmosfera, ludzie pracujący w hotelu jak i warunki. Jednak brak dostępu do tłumacza utrudniał mi pracę.

 

Hanna Szymanderska, autorka książek i poradników kulinarnych,  Honorowa Ambasadorka Kuchni Polskiej

Kuchnia to tygiel tradycji i innowacji, to wędrówka do źródeł smaku. Moim zdaniem

w programie praktyk zagranicznych dla nauczycieli szkół gastronomicznych celem jest poszukiwanie korzeni potraw,  kultywowanie zwyczajów, smaków i przywrócenie im niegdysiejszej wartości. Taki dialog kultur pobudza wyobraźnię i  zachęca  do śmiałych działań  przy nauczaniu  młodego pokolenia polskiej gastronomii.

Nauczanie jest bardziej domeną sztuki, niż rzemiosłem,  praktyki uznać można za jedyne
w swoim rodzaju podsumowanie europejskiej tradycji kulinarnej; zetkniecie się z różnymi punktami widzenia, a konfrontacja  to szczególna wartość edukacyjnego przedsięwzięcia pozwalająca zapoznać się ze zmianami w sposobie nauczania przedmiotów zawodowych
i zastosować je  po praktykach u siebie w szkołach.

 

Renata Gut, ekspertka w zakresie obsługi konsumenta

Najpierw pojawiły się luki w systemie edukacji, potem chęci rozwoju, a następnie możliwość realizacji – pojawił się projekt, wkrótce potem program: Europejski Program Doskonalenia Nauczycieli Branży HoReCa. Program bardzo potrzebny, o czym dobrze wiedzą wszyscy zarządzający punktami gastronomicznymi, starając się zatrudnić pracowników gotowych do pracy.

Oby jak największa ilość nauczycieli wzięła w nim udział, co niewątpliwie przełoży sia na jakość napływających do gastronomii praktykantów, a w konsekwencji gruntownie wyszkolonych pracowników kuchni i serwisu.

Z niecerpliwością wszyscy czekamy na efekty praktyk zagranicznych. Jasne, że na to potrzeba czasu by nauczyciele zarazili swych uczniów pasją do zawodu, wiedzą, a przede wszystkim praktyką, którą niewątpiwie posiedli,  a inni ugruntowali  w czasie praktyk zagranicznych.

 

 

Halina Makles, Uczestniczka Projektu, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 3 w Malborku

Założeniem praktyki zagranicznej- "Podróży kulinarnej " w Portugalii, w której uczestniczyłam, było pozyskanie umiejętności w zakresie: przygotowywania  napojów w barze ( sommelierstwo), organizacji przyjęć w formie protokołu dyplomatycznego, przygotowania posiłków w formie bufetowej, serwowania potraw itd. 

Poszczególne działy obejmujące praktykę zostały zrealizowane w sposób profesjonalny, oddający specyfikę kuchni i zwyczajów portugalskich. 
Praktyki te były  dla uczestników, interesujące ,a poszczególne dni  były właściwie zorganizowane, czas - zgodnie z założonym planem- zagospodarowany. 
Organizatorzy- przedstawiciele projektu "Nowe Media" oraz realizatorzy- strona portugalska, dołożyli wszelkich starań, aby przybliżyć uczestnikom zwyczaje i specyfikę gastronomii portugalskiej, a także kulturę i ciekawostki, z których słynie kraj.
Moje oczekiwania odnośnie odbytej praktyki zostały spełnione. 
Uważam, że zdobyte doświadczenie i wiedza stanowią dla mnie świetny materiał w dalszej pracy zawodowej z uczniami. 
Jestem bardzo zadowolona, że brałam udział w tym projekcie.

 

Małgorzata Świech-Twarowska, Dyrektorka Zespołu Szkół Gastronomiczno-Spożywczych w Olsztynie

Każdy dyrektor szkoły zawodowej pragnie mieć wśród kadry nauczycieli, którzy będą mistrzami dla swoich uczniów. Mają być autorytetami w zakresie przedmiotów, których nauczają. Poziom ich umiejętności praktycznych oraz wiedzy teoretycznej ma być bazą do efektywnej pracy. Jak to osiągnąć? Trzeba cały czas podnosić swoje kwalifikacje. Nie można ograniczać się tylko do wiedzy zdobytej w czasie studiów.

Tu z pomocą przychodzą nam takie projekty jak Europejski Program Doskonalenia Nauczycieli Branży HoReCa. Z ogromną radością przeczytałam jego założenia i program. Nauczycielki bardzo chętnie złożyły swój akces. Z dużym zaangażowaniem uczestniczyły w warsztatach przygotowujących do odbycia praktyk zagranicznych. Wyjeżdżając do Włoch były pełne obaw, ale i ciekawości jak to będzie. W trakcie pobytu przysyłały wiadomości, że mają dużo ciekawych zajęć i są bardzo zadowolone z pobytu. Wróciły do szkoły pełne entuzjazmu. Tryskają radością i mają mnóstwo nowych pomysłów. To wszystko dzięki udziałowi w tym projekcie.
 
Pewnie każdy dyrektor widząc tak zmotywowanych pracowników jest bardzo zadowolony. Ja też jestem spokojna o efekty ich pracy. Najlepsze jest to, że młode dziewczyny swoim entuzjazmem zarażają innych. Tych starszych kolegów i tych, którzy zastanawiali się czy warto jeszcze w siebie inwestować. Jestem szczęśliwa, że moi nauczyciele nie zmarnowali takiej szansy, jaką dał im udział w projekcie Europejski Program Doskonalenia Nauczycieli Branży HoReCa. Czekam na kolejne super pomysły wnioskodawców, którzy w ten sposób wspierają dyrektorów i podnoszą poziom jakości kształcenia zawodowego.

 

 

Iwona Okseniuk, Uczestniczka Projektu, Zespół Szkół Nr 6 w Ełku          

Projekt Europejski Program Doskonalenia Nauczycieli Branży HoReCa, w którym mam przyjemność uczestniczyć  to dla mnie niepowtarzalna szansa na podniesienie kompetencji zawodowych. Jest to jedyna okazja poznania rzeczywistych warunków pracy w renomowanych zakładach gastronomicznych. Jako nauczyciel przyszłych kelnerów i kucharzy, z przykrością muszę stwierdzić, że studia nie przygotowały mnie do tej misji. Nabyta wiedza teoretyczna, bez umiejętności praktycznych okazała się rozbieżna z rzeczywistością. Uczestnictwo w tym projekcie dało mi szanse na to, by   "spod mojej ręki" weszli na rynek pracy profesjonalni kucharze i kelnerzy. Jestem przekonana,że za jakiś czas będę mogłabyć dumna, że byłam przewodniczką w ich szkolnej kulinarnej podróży.

 

 

Alina Zawierowska

Dzięki temu projektowi, my nauczyciele przedmiotów zawodowych gastronomicznych mieliśmy szansę rozwinąć swoje umiejętności oraz podnieść kwalifikacje podczas dwutygodniowych praktyk w Portugalii. Zajęcia były realizowane przez renomowane restauracje oraz uznanych ekspertów kulinarnych.

Projekt był bezpłatny, organizatorzy zapewnili nam noclegi, wyżywienie, ubezpieczenie, tłumaczy oraz wszystkie potrzebne materiały. Bardzo podobała mi się ta inicjatywa, uważam, że wszyscy nauczyciele na tym szeroko skorzystali. Poznaliśmy nowinki, które ułatwią nam pracę.
 
 Według mnie był to strzał w dziesiątkę. Co więcej, to jest to czego potrzebują nauczyciele, uczniowie, a co za tym idzie i szkoły.
Praktyka w Portugalii kończyła się wystawieniem certyfikatu potwierdzającego udział w praktykach.

 

Agnieszka Wiśniewska, Uczestniczka Projektu, Zespół Szkół Specjalnych Nr 2 w Gdańsku

Projekt Europejski Program Doskonalenia Nauczycieli Branży HoReCa prowadzony przez Fundację na Rzecz Budowy Społeczeństwa Opartego na Wiedzy "Nowe Media" jest bardzo pomocny w pracy nauczyciela. Szczególnie wartosciowe są praktyki zarówno te organizowane na terenie kraju jak i organizowane zagranica. Prowadzacy są pomocni i pozostają zawsze do dyspozycji. Organizacja całego projektu jest bardzo dobra. 

 

 

Przemysław Banaś, Uczestnik Projektu, Zespół Szkół Nr 1 w Wieluniu

Projekt realizowany w bardzo ciekawej formie - zwłaszcza wyjazd zagraniczny był niezwykle atrakcyjny.

Pozytywnymi aspektami były:
- możliwość wymiany doświadczeń z kolegami nauczycielami z branży z całej Polski
- obejrzenie i niejako "dotknięcie" kuchni włoskiej z regionu Emilia - Romagna
- zapoznanie się z szeroką gama produktów DOP i IGP z regionu Emilia - Romagna
- poznanie możliwości wykorzystania produktów regionalnych w produkcji gastronomicznej
- zaznajomienie się z systemem pracy szkoły gastronomicznej we Włoszech oraz restauracji prowadzonej przy szkole
- miłą i kompetentna opiekę ze strony organizatora projektu (FNM)
Na pewno moje lekcje o kuchni włoskiej już nie będą takie same - będą dokładniejsze, podparte doświadczeniem i umiejętnościami - innymi słowy - ciekawsze.
Do negatywów należy zaliczyć;
- diagnozę wstępną, gdzie diagnozowano umiejętności i wiadomości nieujęte w obowiązujących programach nauczania dla zawodów gastronomicznych
- brak dokładniejszego zapoznania uczestników z metodami pracy zawodowej szkoły włoskiej

 

 

Alina Szymkowicz, Uczestniczka Projektu, Zespół Szkół Agrobiznesu w Człuchowie

 

No i zaczęliśmy następny rok naszej znajomości. Bardzo cieszę się, że dowiedziałam się o projekcie i że mogłam Was wszystkich poznać i przy okazji rozpoczynającego się nowego roku życzę wielu sukcesów zawodowych , a w życiu prywatnym spełnienia marzeń.
 Europejski program doskonalenia nauczycieli branży HORECA w którym biorę udział jest programem w którym powinni uczestniczyć  wszyscy nauczyciele uczący przedmiotów  gastronomicznych, bez znaczenia z jak długim stażem pracy. A najcenniejsze jest to, że mieliśmy okazję zdobyć umiejętności praktyczne, których nie zdobyliśmy ani na studiach, ani na żadnych kursach przygotowując do zawodu nauczyciela. Zagraniczna praktyka dała mi możliwość zapoznania się z nowymi trendami kulinarnymi, a także
nowoczesnym sprzętem gastronomicznym, w który mam nadzieję zostaną wyposażone niebawem pracownie szkolne. Praktyka ta poszerzyła moją wiedzę, którą mogę wykorzystać w pracy z uczniami.
Poznałam wiele osób, którzy stali się dla mnie "idolami", nie tylko w dziedzinie gastronomii, ale także pedagogiki czy psychologii.
 Miałam także okazję wymienić się doświadczeniami z koleżankami z innych szkół.
Dziękuję organizatorom i wszystkim pracownikom NOWE MEDIA za perfekcyjne szkolenie i przesympatyczną atmosferę. Czekam na podobne możliwości podnoszenia swoich kwalifikacji i kompetencji.

 

 

Barbara Kędzia, Uczestniczka Projektu,Wojewódzki Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w Kluczborku

We  wrześniu 2011 r., kiedy  wraz z młodzieżą śledziłam zmagania uczestników finału Kulinarnego Pucharu Polski 2011 na MTP Polagra Food w Poznaniu, nawet w najśmielszych marzeniach nie sądziłam, dwa tygodnie później, akredytowany sędzia WACS pochodzący z Portugalii przywita mnie, w Sintrze k. Lisbony, pokaże i przybliży tajniki kuchni portugalskiej, diaspory, marokańskiej oraz gourment w wydaniu portugalskim. Praktyka jak odbyłam dzięki projektowi Europejski Program Doskonalenia Nauczycieli Branży HoReCa była niepowtarzalną kulinarną i historyczną przygodą w wyborowym towarzystwie Chef Executive José Luís Sotto Mayor, Luis Alves, Licia Mimi Silva, Hasna Hilale oraz 15 aktywnych nauczycieli technologii gastronomicznej z całej Polski. Podróż na "koniec świata" stała się okazją do poznania egzotycznych surowców, technik, procesów stosowanych przy produkcji potraw i organizacji pracy w kuchni portugalskiej. Luis Alves podzielił się z uczestnikami praktyki operatywnością i wiedzą, stworzył miłą atmosferę, umożliwił degustację potraw  kuchni portugalskiej w restauracji Kais - jednej z najbardziej ekskluzywnych oraz w Tavares - jednej z najstarszych restauracji w Lizbonie, posiadającej gwiazdkę Michelin. Dzisiaj z podobną pasją staram się przekazywać wiedzę na temat potraw z owoców morza wzbogacając lekcje o filmy i zdjęcia prezentujące portugalską sztukę kulinarną.

 

 

Anna Gajowa, Uczestniczka Projektu, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Trzciance

Uważam,  że projekt " Europejski Program Doskonalenia Nauczycieli Branży HoReCa" jest bardzo przydatnym projektem dla nauczycieli przedmiotów zawodowych oraz nauki zawodu. Udział w projekcie rozwija umiejętności  praktyczne nauczycieli poprzez bezpośrednie uczestnictwo w produkcji potraw w kuchni restauracyjnej , obsłudze gości oraz obserwacji pracy w innych zakładach związanych z produkcją żywności. Poza tym pozwolił na rozszerzenie wiadomości o innych krajach, ich kulturze i tradycjach .

 

 

Mariola Pietrzik, Uczestniczka Projektu, SCentrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Zawodowego w Rudzie Śląskiej

 

Zgłaszając swój akces do Europejskiego Programu Doskonalenia Nauczycieli HORECA spodziewałam się na pewno pogłębienia wiedzy na temat kuchni i kultury kraju, w którym miałam odbywać praktykę. Nie spodziewałam się jednak, że będzie to szkolenie tak wszechstronne, a ludzie zaangażowani w projekt tak ciepli, serdeczni i oddani. Miałam okazję wypowiedzieć swoją opinię na temat projektu już po pierwszym dniu praktyk i choć od ich zakończenia upłynęło już ładnych parę miesięcy, to mój entuzjazm utrzymuje się nadal na tym samym poziomie. Gdyby była taka możliwość, to ponownie wzięłabym udział w takim projekcie. 
Jestem nauczycielem z długoletnim stażem i niemałym doświadczeniem zawodowym, a mimo to odbywanie praktyk w warunkach rzeczywistych uważam za nieocenione doświadczenie. Wydaje mi się więc, że udział nauczycieli kształcenia zawodowego w tego typu przedsięwzięciach powinien być wręcz obowiązkowy, bo tylko wówczas mogą oni pogłebiać i aktualizować swoje umiejętności oraz wiedzę w zakresie nauczanych przedmiotów.

 

 

 

Tomasz Grzegorzewski, Uczestnik Projektu, Powiatowy Zespół Szkół Nr 1 w Kościerzynie

 

Udział w projekcie „Europejski Program doskonalenia Nauczycieli  Branży HoReCa” a w szczególności praktyka w Serramazzoni, sprawił, że umiejętność doskonalenia swojego warsztatu pracy poprzez praktyczne zdobywanie wiedzy poszerzyło moje kulinarne horyzonty, a umiejętność nauczenia się rozmaitych i odmiennych potraw kuchni włoskiej nie dane by nam było na żadnym kursie w Polsce.
Dzięki Fundacji „Nowe Media” oraz FPMS Doradztwo Unijne Joanny Ochniak miałem możliwość doskonalenia swoich umiejętności teoretycznych i praktycznych pod czujnym okiem cenionych mistrzów kuchni włoskiej - Giuliano Tassinari, Roberto Carcangiu czy Marco Vallocchia
Tylko w miejscu powstawania tych potraw i pod okiem tak obdarowanych wiedzą mistrzów kuchni włoskiej można było się nauczyć wyjątkowości i różnorodności potraw oraz mieć radość z tworzenia, którą możemy dzielić się z innymi, a w naszym przypadku są to uczniowie, którzy dzięki nam mają stać się „kreatorami smaków”.
Dwa tygodnie dały możliwość poznania od podszewki kuchni włoskiej oraz nowe doświadczenia, które niewątpliwie zostaną wykorzystane w codziennej pracy.
Czas pokaże na ile odbyta praktyka wpłynie na podniesienie jakości nauczania przyszłych kucharzy, ale wierzę mocno i usilnie w to, że doświadczenie wyniesione ze współpracy z jednymi z najlepszych mistrzów kuchni włoskiej zaowocuje na zajęciach praktycznych tworzeniem ciekawych potraw kuchni włoskiej.
Korzystając z okazji pragnę podziękować za zorganizowanie praktyki w Serramazzoni – Fundacji „Nowe Media” oraz Asi Ochniak  - FPMS Doradztwo Unijne oraz Oli i Michałowi, którzy mimo trudnych wyzwań wywiązali się w sposób godny „młodości”. 
Niech trud włożony w praktykę naszą zostanie doceniony,
a wszelkie starania zaowocują szczęściem innych,
bo któż z nas nie wie,
że człowiek w szczęściu drugiego swoje szczęście znajduje.

 

 

 

 

Grzegorz Ciosek, Uczestnika Projektu, Mrągowskie Centrum Kształcenia

 

Cieszę się ogromnie, że moja wiedza kulinarna z kuchni europejskiej nie jest  tylko teoretyczna ale teraz  również podparta jest wiedzą praktyczną. Zostałem wylosowany do grupy gdzie ów praktyka odbyła się Niemczech. Radość była jeszcze większa jak okazało się że to będzie na południu Niemiec bo w Bawarii. „Hotel zur Post” w Kiefersfelden , w którym odbywałem praktyki okazał się miejscem malowniczo położonym u stóp gór.  
Pracownicy w tym Hotelu służyli pomocą i jasno objaśniali tajniki swojej kuchni. Mogłem uczestniczyć w życiu kuchni, poznać produkcję tradycyjnych potraw Kartoffelsalat, Spätzle , Weisswurst, a także przy rozbiorze  dziczyzny. 
Dopięte na ostatni guzik przez organizatorów praktyki sprawiły, że pewnie i bez obaw mogłem zdecydować się na kolejny już projekt organizowany przez tę Fundację. Wielkie dzięki  należą się Oli, Krzysztofowi , Karolowi i wszystkim pracownikom tego znakomitego przedsięwzięcia. , Oby tak dalej. Trzymam kciuki za kolejne sukcesy. 

 

Email
Grupa